På halkbana i Stockholm får du känna på hur det känns att köra på olika underlag. Vad händer egentligen när du ska svänga och får vattenplaning? Ta reda på det.
Håller du på och kämpar med körkortet? Det är en hel del som ska göras innan körkortet är i handen. Det första är att lära sig att köra bil ordentligt, men ännu viktigare, att kunna reglerna och lagarna på vägarna. När du ska ta körkort är det några saker som är obligatoriska att göra för att få lov att köra upp eller göra teoriprovet.
Det är både riskettan och risktvåan. Så vad är då det egentligen? Riskettan är den teoretiska delen där ni pratar om faror i trafiken. Risktvåan är mer känd som halkbanan och halkbanan är precis vad det låter som. Anledningen till att alla måste göra halkbanan är både för att känna på underlaget, men även för att få en förståelse för bromssträckan. Det är alltså en viktig del av körkortet.
Vad ingår i halkbana?
Hur körning på halkbana går till kan faktiskt variera för olika ställen. Men de har alla en sak gemensamt och det är att du ska få köra på ett halt väglag. På det underlaget kan det dyka upp plötsliga hinder som du ska försöka undvika att köra på. Där får du testa hur snabbt du kan reagera och hur lång tid det tar att bromsa bilen på halt underlag.
Du får även testa på att köra i olika väglag och känna hur det känns att få vattenplaning. Bilen kommer högst troligt spinna runt ett varv, men det är helt ofarligt. Många tycker det är kul att göra halkbanan, så det är inget att vara orolig för. Boka din halkbana vare sig du bor i Stockholm, Malmö eller Göteborg.
Läs mer information och tips för dig om detta på webbplats: halkbanastockholm.biz